Diskusijos dėl matematikos mokymo(si) padėties mokyklose apibendrinimas ir rekomendacijos

2023-05-20

Savivaldybės mero Sauliaus Jauneikos inicijuotą diskusiją dėl mokinių matematikos pasiekimų gerinimo apibendrina parengtos rekomendacijos mokykloms. Meras įsitikinęs: „Pamokose svarbiausia yra mokinio ir mokytojo santykiai, grindžiami pasitikėjimu ir abipuse pagarba, mokykloje svarbu vadovų dėmesys ne tik kylančioms problemoms ir pastangos laiku į jas reaguoti, bet ir parama mokytojui, pozityvi atmosfera, bendravimas su tėvais. Tikiu, kad bendromis pastangomis padėsime mokiniams įgyvendinti savo lūkesčius ir gerinsime ne tik matematikos pasiekimus. Rekomendacijos – tik orientyrai, siūlomas kelias“.

Esminė mokymo(si) kryptis – orientacija į mokinio gebėjimus, lūkesčius ir jo mokymosi tikslus, t. y. mokymo personalizavimas. Jis bus veiksmingesnis, jei, remiantis įvairų nacionalinių mokinių pasiekimų vertinimais, sudaromi kiekvieno mokinio asmeniniai profiliai, išryškinantys individualius poreikius ir spragas, ir  jais grindžiamas mokymo(si) individualizavimas (metodų parinkimas, užduočių formulavimas, namų darbų skyrimas, konsultacijų pobūdis ir t.t.), jie aptariami su mokiniais ir tėvais, klasių vadovais ir mokytojų komandomis, švietimo pagalbos specialistais.

Antra, mokymosi pasiekimų vertinimą būtina nukreipti ne į asmenybės, o į atliktų darbų vertinimą, laiku suteikiant grįžtamąjį ryšį apie daromą pažangą, parodant tobulėjimo galimybes, teikiant reikiamą pagalbą ir skatinant pozityvų požiūrį į mokomąjį dalyką (iš PIRLS 2021 tyrimo rekomendacijų).

Trečia, atkreipti dėmesį į išorės vertintojų rekomendaciją (Nacionalinė švietimo agentūra „Kaip kuriame ugdymą kiekvienam?“) pamokoje numatyti aiškius į(si)vertinimo kriterijus, skelbti ir aptarti juos su mokiniais, pateikti užduotis, kurios suteiktų informacijos, ką mokiniai suvokė, ko išmoko, su kokiais sunkumais susidūrė, kaip planuoti tolesnį mokinių mokymąsi bei sudaryti visiems mokiniams sąlygas pamokose rinktis tokius mokymosi būdus, tempą, kurie padėtų jiems siekti maksimalios pažangos.

Ketvirta, komunikacijos kokybė ir veiksmingumas, siekiant ne tik šeimas informuoti apie vaiko situaciją mokykloje, bet ir tokiu būdu įtraukiant tėvus į ugdymo procesą jiems prisiimant atsakomybę už vaiko pasiekimus ir pažangą.

Penkta, bendradarbiavimo ir darbo pamokoje kokybė, abipusis pagarbus mokinio ir mokytojo, mokyklos vadovų ir mokytojo santykis, atidumas kylančioms problemoms, laiku priimami sprendimai dėl pagalbos, mokymo(si) strategijos ir metodų tinkamumas tikslams pasiekti.

Šešta, PIRLS 2021 tyrimo pirminės rekomendacijos vertingos pradinėms klasėms mokantis skaitymo https://bit.ly/3MG3Qgc 

Svarbu:
* mokykloms aptarti matematikos mokymo padėtį savo mokyklose ir šias rekomendacijas, susitarti dėl būtinų pokyčių ir tikslų, organizuoti grįžtamąjį ryšį, tikslingai planuoti apsirūpinimą būtinomis mokymui priemonėmis;
* Kultūros ir švietimo skyriui ir Švietimo pagalbos tarnybai sistemingai vykdyti Lietuvoje atliekamų nacionalinių ir tarptautinių mokinių pasiekimų tyrimų analizę ir rengti analitines apžvalgas apie padėtį rajono mokyklose, jas aptarti rajono mokytojų metodinėse grupėse ir vadovų pasitarimuose, vykdyti pokyčių stebėseną mokyklose bei teikti metodinę pagalbą mokytojams.

Paskutinis atnaujinimas: 2023-05-20 20:01:30
Pastebėjai problemą? Pranešk!